poniedziałek, 25 lipca 2016

Wywiad z concept artystą – Bjornem Hurri


"Staraj się być oryginalny w swoich projektach. Nikt nie chce zatrudnić artysty, robiącego projekty, które widziało się 1554112771 razy wcześniej. "



Potęga Obrazu : Witaj Bjorn. Jesteś wyjątkowym rysownikiem, inspirujesz wielu artystów. W Polsce jesteś bardzo popularny, wiele osób podziwia twoje prace. Dlatego chcielibyśmy, aby ten wywiad był również wyjątkowy – porozmawiajmy o concept arcie – początkowej wizji, która nadaje kierunek późniejszym realizacjom.
Chcielibyśmy, abyś opowiedział naszym Czytelnikom, w jaki sposób ty projektujesz postaci.
No to zaczynamy.

Proszę opowiedz naszym Czytelnikom o sobie i o swojej pracy.


Bjorn Hurri: Cześć wszystkim. Nazywam się Bjorn Hurri. Jestem concept artystą pracującym w tym biznesie od 10 lat, w czasie tego okresu współpracowałem z wieloma studiami tworzącymi gry typu AAA. Głównie tworzę koncepty postaci, ale robiłem także wiele projektów środowiska czy obiektów. Tematyka nie jest w tym wszystkim najważniejsza, liczy się design.
Rys. Bjorn Hurri

PO: Jesteś utalentowanym i popularnym rysownikiem. Jak zaczęła się twoja droga zawodowa i dokąd byś chciał, aby cię doprowadziła?

BH: Wszystko zaczęło się w momencie, kiedy natrafiłem w sieci na stronę z adnotacją “open soon”, adres tej strony to “Conceptart.org”. Zapamiętałem ją sobie i kiedy wróciłem do niej za jakiś czas zobaczyłem, że mnóstwo ludzi wrzuca tam swoje prace. Odwiedzałem jeszcze jedną podobną stronę zwaną “Sijun”. Na obu tych stronach wielu concept artystów z przemysłu filmowego i gier komputerowych umieszczało swoje prace, dzieliło się swoją sztuką i opiniami. To otworzyło mi oczy. Pomyślałem, że chciałbym tak pracować, a ponieważ zawsze bardzo interesowałem się grami, marzyłem, aby to się spełniło. Kilka lat później zacząłem studia na uniwersytecie, co pozwoliło mi szlifować swój warsztat 24/7, a to umożliwiło mi zdobywanie kontraktów, coraz to większych i poważniejszych. Moim celem jest żyć takim życiem, aby wciąż być kreatywnym. I chciałbym dojść do takiego momentu w swojej karierze, abym to ja mógł wybierać klientów, z którymi chę współpracować.


PO: Czy w swojej pracy wolisz tworzyć środowisko, koncepty postaci, potworów, assety czy robić ilustracje?

BH: Generalnie wolę projektować postaci, ale wszystkie projekty są interesujące, bo zasadniczo podstawy designu w każdym przypadku są te same, inne jest tylko nieco podejście. Uczyłem projektowania postaci w szkole online przez 4 lata.
Rys. Bjorn Hurri
Rys. Bjorn Hurri
PO: Powiedzmy, że masz do zaprojektowania postać krasnoludzkiego Siewcy Kamieni, który zasiewa pola kamieniami. Na tych polach wyrastają potem wielkie góry – w których krasnoludy budują swoje twierdze. Siewca Kamieni powinien być postacią raczej miłą, przyjazną, tak aby gracze go polubili. Od czego rozpocząłbyś projektowanie takiej postaci? Od bawienia się w głowie pomysłem na pierwszym etapie, szukaniem zdjęć referencyjnych, opowiedzeniem jego historii i dodawaniem potem kolejnych detali? A może po prostu zaczynasz rysować i cały proces odbywa się na wirtualnej kartce papieru. Na jakim etapie projektujesz takie elementy jak ubrania, ekwipunek etc.?


BH: Jeśli klient dostarcza informacje, które zawierają w sobie wytyczne co do cech osobowości postaci, trzeba wziąć to pod uwagę zanim zacznie się projektować taką postać. To nie jest zawsze takie proste i oczywiste, zazwyczaj to wielopłaszczyznowy proces myślowy.
Powiedzmy że krasnolud powinien być szczęśliwy, więc wszystkie elementy, takie jak kształt jego naramiennika, wąsy, kapelusz powinny wyrażać tą szczęśliwość? To skomplikowany proces, który wymaga wiele praktyki i przemyśleń. Ja zaprojektowałbym tę postać wielowarstwowo, tak, żeby jego osobowość zawierała głębię widoczną na twarzy, w wyglądzie, sposobie zachowania.

Rys. Bjorn Hurri
PO: W jaki sposób próbujesz oddać osobowość postaci? Co twoim zdaniem jest ważniejsze, aby pokazać jej charakter i usposobienie – czy jest to paleta kolorów, dobrze dobrane atrybuty, dynamika, ogólna forma, co jeszcze?

BH: Moim zdaniem jest wiele sposobów na to, aby pokazać osobowość projektowanej postaci, i powinno się próbować to robić na wiele sposobów, w różnych swoich conceptach, tak żeby była różnorodność. Wszystkie decyzje jakie się podejmuje powinny być przemyślane i wynikać z właściwego zrozumienia tego, co chcemy przedstawić.

PO: Co sprawia ci największą radość podczas pracy, a co jest dla ciebie najtrudniejsze?

BH: Najbardziej lubię siedzieć i coś projektować, kiedy mogę być prawdziwie kreatywny i generować wiele pomysłów i prowadzić w taki sposób mój projekt, gdzie chcę aby mnie zaprowadził. Najwiekszym problemem jest dla mnie sytuacja, kiedy trzeba przypasować projekt do przestrzeni, w której elementy nijak do siebie nie pasują, ale ty jako artysta musisz sprawić, żeby działało.


PO: Co jest najważniejsze w concept arcie (np. postaci) – dobry pomysł, interesująca historia, właściwie dobrane atrybuty, a może najważniejszą rzeczą jest równowaga między tymi wszystkimi elementami?

BH: Najważniejsze przy projektowaniu postaci wg mnie są:
– Czy widoczny jest pomysł, który stoi za danym konceptem. Mam na myśli dopasowanie takich elementów jak kolor, forma / kształt / osobowość, poza itd.
– Czy design realizuje określony cel.
– Czy projekt jest oryginalny? Czy jest zlepkiem elementów, które już każdy gdzieś kiedyś widział.

Rys. Bjorn Hurri
PO: Czy mógłbyś opisać nam swój proces tworzenia – od czego zaczynasz, jakie masz wytyczne i dalej następne etapy twojej pracy.

BH: Przeważnie dostaję ogólnikowy brief, do którego klient dołącza kilka zdjęć referencyjnych oraz krótki tekst opisujący co chciałby uzyskać. Siadam wtedy i tworzę 3-4 szkice, które pasują do wytycznych z briefu, ale każdy jest inny, i na swój sposób unikatowy. Wysyłam wtedy te projekty do klienta, aby dowiedzieć się, który najbardziej spełnia jego oczekiwania. Po odpowiedzi zwrotnej od klienta rozwijam wybrany projekt, dopracowuję kształty, kolory etc. Powstaje lineart. Znowu odsyłam mu go, i jak tylko uzyskuję akcept, renderuję go. Cały ten proces jest zawsze łatwiejszy, jeżeli na etapie renderowania wiem dokładnie, jak ma wyglądać projekt.


PO: Czy wolisz mieć więcej wytycznych od klienta czy raczej wolisz mieć więcej swobody na własną interpretację?

BH: Osobiście jest mi to obojętne, tak długo jak klient jest zadowolony. Mogę pracować i tak i tak, ale zawsze biorę pod uwagę oczekiwania klienta. Więcej satysfakcji mam pracując z klientem, który wie czego chce, niż z takim, któremu muszę mówić, czego on potrzebuje.

Rys. Bjorn Hurri

PO: I na koniec twoja rada dla innych rysowników, którzy chcieliby zacząć pracę w przemyśle gier lub w przemyśle filmowym, oczywiście poza ciężką pracą.

BH: Staraj się być oryginalny w swoich projektach. Nikt nie chce zatrudnić artysty, robiącego projekty, które widziało się 1554112771 razy wcześniej.


PO: Dziękujemy bardzo za rozmowę!

BH: Ja także bardzo dziękuję.
 

Bjorn narysował specjalnie dla Was szkic Krasnoluda, na pamiątkę tej rozmowy.


Rys. Bjorn Hurri

Poniżej filmik, który pokazuje jak powstawał rysunek.





Jeśli chcesz przeczytać inne interesujące wywiady dotyczące concept artu zajrzyj tutaj link i przewiń trochę w dół.



Jeśli interesujesz się concept artem i digital paintingiem, zajrzyj na naszą stronę www.potegaobrazu.pl.
Albo zapisz się na nasz kurs http://potegaobrazu.pl/szkolenia/6-miesieczny-kurs-przygotowujacy-do-pracy-concept-artysty/





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz