czwartek, 4 maja 2017

Co to jest Concept Art? Kim jest Concept Artysta i co powinien potrafić?

Rys. Patyk Długaszek (uczestnik kursu Potęgi Obrazu)
Rys. Tomasz Rygier (uczestnik kursu Potęgi Obrazu)
Chciałbym Ci dziś opowiedzieć trochę o pracy concept artysty i o samym Concept Arcie. Moja wiedza na ten temat poparta jest ponad pięcioma latami prowadzenia szkoleń (w Potędze Obrazu) właśnie z tej dziedziny i pracą w Burning Knight Studio na stanowisku Game Designera. Daje mi to więc pewne pojęcie i spostrzeżenia. Oczywiście są to moje subiektywne doświadczenia i nie każdy musi się z nimi zgadzać.

Concept Art to bardzo szerokie pojęcie. Najogólniej rzecz ujmując jest to sztuka wizualizowania idei. Nierzadko całych krain i światów wraz z zamieszkującymi je istotami, bohaterami i monstrami. To w jakie atrybuty wyposażymy postać i jakie cechy jej nadamy, to także praca concept artystów. W zależności od przyjętej konwencji mogą to być uniwersa fantasy, science fiction, cyberpunk, steampunk i cała masa innych. Dobry concept artysta powinien zręcznie poruszać się w każdej stylistyce. Zarówno realistycznej, jak i cartoonowej czy komiksowej. Postaram się przybliżyć Ci pracę concept artysty na przykładzie procesu powstawania gry komputerowej.

Najpierw powstaje pomysł na grę, który designerzy dosyć szczegółowo rozpisują. Powstają w ten sposób dokumenty zawierające opisy krain, postaci, potworów itd. Inna grupa dokumentów zawiera mechaniki, które są składowymi gameplaya. W tym czasie powstaje GDD czyli Game Design Document. To takie opracowanie, które jest esencjonalnym opisem całej gry. Zawiera on wszystkie istotne dla gry elementy (takie jak wspomniane wyżej postaci, istoty, mechaniki ale i questy, a także ogólne założenia gry). Nie będę w to wchodził głębiej, gdyż nie jest to tematem tego posta.

Kiedy wizja gry jest w miarę nakreślona, concept artyści dostają swoje zadania. Posłużę się tutaj przykładem gry, przy której obecnie pracuję. W projekcie jest banda leśnych zbójów, jeden z nich jest postacią sterowaną przez gracza, to bohater główny. Akcja części gry rozgrywa się w zaśnieżonym lesie. Pierwszym zadaniem dla concepciarzy było stworzenie klimatu tego lasu. Zaczęli więc oni malować różne rodzaje środowiska odpowiadające wstępnemu opisowi. Powstało sporo projektów. Niektóre z nich wyznaczyły dalszy kierunek języka wizualnego dla całej gry. Kolejna sprawa to postaci. Powinny one być spójne z otoczeniem ale jednocześnie na tyle charakterystyczne aby gracz łatwo je zauważył. Jeśli chodzi o wytyczne od designerów, to opisy postaci to kilka zdań. Jeśli postać jest ważna dla fabuły to jej charakterystyka jest nieco dłuższa. No i w tym miejscu się troszkę zatrzymajmy, bo tutaj właśnie zaczyna się cała zabawa. Zarówno postaci jak i przedmioty, czy lokacje, które tworzą concept artyści powinny spełniać założenia, ale muszą także być ciekawe. Weźmy pod lupę jednego z leśnych zbójów. Jego opis dostarczony przez projektanta wygląda mniej więcej tak: "Hans (człowiek) – kawał chłopa, wielki i postawny topornik. Hans kiedyś był drwalem w lesie. Został jednak niesłusznie oskarżony o kłusownictwo i skazany. Uciekł z kamieniołomów do lasu. Długo tułał się, aż spotkał leśną bandę. Walczył z Obernem, ale przegrał. Bandyci zaproponowali mu jednak dołączenie do nich, na co Hans przystał.". Sam widzisz, że jest to dość niewiele informacji. Dlatego też całą historię tej postaci i jej osobowość concept artysta musi wymyślić. To jaki jest Hans, co lubi, czego się boi, w jaki sposób mówi, jak walczy, jak się porusza, jakie ma usposobienie, jaki jest w kontakcie z innymi ludźmi i całą masę innych rzeczy. Im bardziej artysta wczuje się w projektowaną postać, tym lepiej będzie mógł ją przedstawić. Ważna jest warstwa wizualna i różne alternatywy jego stroju (butów, tuniki, elementów pancerza itd.). Istotną sprawą jest spójność stylistyczna z resztą świata. Concept artysta jest po trochu takim bajarzem, który snuje opowieść o postaciach, przedmiotach, czy miejscach, które projektuje.

Chris Oatley (znana osobistość w świecie gier i filmów) pisze na swoim blogu, że concept artysta wizualizuje nowe idee. Jest on budowniczym światów, inżynierem, architektem, biologiem, botanikiem, geologiem, archeologiem, historykiem, fryzjerem, projektantem mody itd. (źródło: http//chrisoatley.com/concept-art-portfolio-p1/). Jest w tym sporo prawdy, bo dobry koncepciarz powinien znać się na wielu rzeczach. Po to aby potrafić je przedstawić w rysunku. Spójrz na poniższy diagram:


Według mnie na Concept Art składają się trzy rzeczy:
 - Dobry warsztat rysunkowy. Zdolności rysunkowe i malarskie to w pracy concepciarza czynnik obowiązkowy. Ponieważ stanowią język, którym posługuje się on z innymi. Tutaj istotnych jest wiele zagadnień, takich jak: anatomia ludzi i zwierząt, rendering materiałów, praca z oświetleniem i kolorem, kompozycja, perspektywa i inne.
- Narracja, czyli umiejętność opowiadania ciekawych i wciągających historii. Dzięki temu to, co artysta tworzy będzie bardziej przekonywujące i interesujące.
- Design. Jest to umiejętność projektowania. Stanowi bardzo istotną część pracy concept artysty. Jeżeli musimy wykreować np. topór, albo miecz, które mają być bardzo oryginalne i powinny mieć "fajny design". Wówczas można odwoływać się do historycznych form i łączyć je z jakimiś nowoczesnymi. Albo wykombinować coś zupełnie innego. Możliwości jest mnóstwo.

Ale wróćmy do naszego Hansa. Kiedy po kilku wstępnych konceptach ostateczna forma została wybrana, concept artysta pokazuje tę postać w akcji. Rozrysowuje się wówczas kilka dynamicznych póz z udziałem naszego bohatera. Po akceptacji, nie pozostaje nic innego jak rozrysowanie rzutów ortho (czyli postać z przodu, boku i tyłu), a także zbliżenia twarzy (z przodu i profilu). Takie koncepty trafiają do działu 3D i na tej podstawie modelowane są obiekty trójwymiarowe. Te modele później się teksturuje, animuje i trafiają do silnika.  Concept artysta często współpracuje z grafikami 3D, bo niejednokrotnie jakieś elementy postaci trzeba dodatkowo rozrysować (np. pokazać jak dane fragmenty materiału łączą się ze sobą).

Rys. Patryk Długaszek (uczestnik kursu Potęgi Obrazu)

Każdy etap pracy concept artysty wymaga wielu iteracji. Często wielokrotnie powtarza się pracę, zmieniając w projekcie kilka elementów. Cały czas sprawdzając, czy pasuje to do wizji i idei gry. Dlatego ważne jest ciągłe poprawianie i dążenie do jak najlepszego efektu finalnego.

Jeśli potrafisz rysować i malować, kręci Cię wymyślanie nowych rzeczy, interesujesz się tym, jak co działa, lubisz historię sztuki i potrafisz opowiadać ciekawe historie – to praca concept artysty jest właśnie dla Ciebie. Aktualnie w Polsce, jak i na świecie, jest bardzo duże zapotrzebowanie na concepciarzy. Branża gier wideo szalenie się rozwija i będzie rozrastać się jeszcze bardziej. Jeśli więc interesujesz się Concept Artem, ale nie wiesz, jak tu zacząć ten temat, albo jeśli postawiłeś już swoje pierwsze kroki w tej dziedzinie, ale chcesz się rozwijać dalej - mamy dla Ciebie super szkolenie.


Zajęcia dotyczą wszystkich najważniejszych zagadnień związanych z Concept Artem i Digital Paintingiem.
Poza dużą dawką teorii będzie ogromna ilość ćwiczeń praktycznych.
Kurs zorientowany jest na to, aby nauczyć cyfrowego malowania niezbędnego
w pracy concept artysty czy ilustratora.
Program kursu obejmuje między innymi:
wstęp do digital paintingu
– własne pędzle,
– walor,
– teoria barw,
– rendering materiałów,
projektowanie
– postaci,
– potworów,
– maszyn,
– środowiska,
– wnętrz i budowli,
naukę
– anatomii ludzi i zwierząt,
– perspektywy,
– kompozycji,
ćwiczenia
– rysowania z natury,
– storytellingu,
wstęp do 3D dla concept artysty (nowość)
– nauka podstaw ZBrusha

i wiele, wiele innych…

Więcej szczegółów:
http://potegaobrazu.pl/szkolenia/6-miesieczny-kurs-przygotowujacy-do-pracy-concept-artysty/



Na zakończenie zadanie dla chętnych.
Wyobraź sobie krainę, w której nic nie rośnie, ziemia jest jałowa i zniszczona. Powstały enklawy, w których osiedlili się ludzie, którzy chcą przeżyć kolejny dzień. Nie mają pragnień, chcą tylko żyć. Ich egzystencja składa się z poszukiwania żywności i przespania nocy. Brakuje wody, a radioaktywne powietrze powoduje, szybko postępujące mutacje. Czyli takie klasyczne postapo. Po tej krainie wędruje wesoły i uśmiechnięty Sprzedawca Marzeń. Dzięki jego usługom, ludzie przez chwilę są szczęśliwi, uwalniają się od otaczającej ich beznadziei. Czują się tak, jakby wynurzyli się z wody i nabrali świeżego powietrza w płuca.
Jak wygląda Sprzedawca Marzeń i jakie ma atrybuty – To Twoje zadanie.
Swój koncept wyślij do nas na adres info@potegaobrazu.pl.
Obejrzymy każdą pracę i wyślemy Ci informację zwrotną na jej temat.
Ważna uwaga - zakładamy, że Sprzedawca Marzeń nie handluje narkotykami. Chodzi o wymyślenie czegoś innego. Powodzenia.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz